Konfliktní situace? Fuj! Ale vyhnout se jim nedá

Konfliktní situace. Jak je poznáme? Jednoduše. Není nám v nich dobře! Obvykle se týkají vztahů s druhými. Zvládejte je bez nervů.

Kritické = konfliktní situace. Jak je poznáme? Jednoduše. Není nám v nich dobře! Obvykle se týkají vztahů s druhými. V rodině, v bytovém domě se sousedy, v práci s kolegy, dodavateli, se šéfem… prostě číhají všude. Chceme něco vyřešit a posunout se. A nedaří se, je to někde zaseknuté. My nebo protistrana jsme zaseknutí. Pojďte to rozseknout! Dnes vám přináším praktické tipy ze života (a do života), jak takové ožehavé situace zvládnout a posunout se. 

1) Děláme chyby. Ano. Ale druzí taky!

Jen každý v jiném čase. Nezapomínejte na to. Je zajímavé, kolik lidí má tohle nespravedlivě nevyvážené. Tj. buď dovolují chyby jen sobě a druhým neprominou sebemenší klopýtnutí. Nebo s bohorovnou shovívavostí tolerují krpy všech kolem, ale na sebe jsou ras. Buďte fér a respektujte chyby svoje i chyby druhých. Přijměte jako fakt, že se to děje. Všem. 

PŘIZNÁNÍ CHYBY A POUČENÍ

Situace z pracovního světa: Na poradě jste dospěli k tomu, že váš tým nestihl deadline, protože se stalo to a tamto? Definujte, že tady v tomto bodě vznikl problém, poučme se z toho. Nemusíte být nutně osobní a ukazovat prstem na viníka, ale buďte rozhodně věcní – soustřeďte se na problém a ne na hodnocení druhých. Zkrátka neřešte svou nebo něčí pozici v problému, řešte problém. Řekněte si společně, jak se z toho poučíte pro příště. Co si z toho odnášíte? 

Na chybách se dá růst. Znáte pojem learning zone? O pár řádků níž se k tomu dostaneme na příkladu ze života.

2) Vneste světlo do problému 

Buďte důslední a neuhněte. Buďte vy ten aktivní, kdo drží opratě v ruce! Kdo řídí koně? Ten, kdo drží opratě. Ne ten chlápek vedle, co se veze a kouká na ubíhající krajinu a stěžuje si, že to moc drncá. 

Problém identifikujte. Mějte argumenty pro sebe i šéfa, investora atd. 

A nepřebírejte zodpovědnost za svůj tým! Když má toho váš podřízený nebo tým jako celek moc, ptejte se: čeho přesně? Když se něco pokazilo, pak zjistěte, co konkrétně. Jako když cosi zapáchá v lednici – také nevyhodíte celý obsah nebo dokonce samotnou lednici, ale hledáte zdroj zápachu (= problému). 

TIPY NA ZDRAVOU KOMUNIKACI

Situace 1: Jste v situaci, kdy vám podřízený vysvětluje, že toho má moc. Zjišťujte, čeho přesně že je moc. Chcete vědět, PROČ nestíhá. Ale on se ošívá a zkroušeně mlží: „Když já ale nevím čeho, to je tak nějak dohromady, to se nedá přesně říct…“ 

Jak to řešit? Neuhněte ze svého. Použijte věty jako: „A kdo jiný to má vědět? Tak jdi ke svému počítači, během dopoledne projeď své záznamy – a po obědě to chci vědět.“ Pravděpodobně vás čeká neochota, výmluvy a nevěřícné: „Takže mám teď jako všeho nechat a hrabat se ve starých dokumentech?“ Zůstaňte konzistentní: „Ano, vidím to tak, že je v tuhle chvíli důležité dát tomu prioritu.“ 

Situace 2: Máte za sebou s týmem dokončený projekt. Nezapomeňte na zhodnocení projektu! Svolejte tým a a krátce zrekapitulujte, jak to dopadlo. Co bylo plus… ale také co bylo mínus. Proč, co bylo důvodem k mínusům? Možná ambice a ochota to zvládnout – podcenění času.  A co k těm případným mínusům během projektu přispělo.

Udělejte to společně s týmem. Je to pro ně poučení – learning zone. A ta je k nezaplacení. 

3) Naučte se „dospělý projev“ 

Pěkně sebevědomý, ale ne nadřazený, nemanipulující. Zařaďte do svého slovníku kouzelné věty. A ty dostaňte do života. Osvobodí vás. 

Jsou to věty jako: Já tě žádám o tohle…“ Já na tom trvám“.

Ale jak je dostat do života? Představte si, že je reálně říkáte. Zkuste si je říct pěkně nahlas. Třeba doma před zrcadlem nebo před partou dceřiných plyšáků. A pak to zkoušejte v praxi – zapojte kouzelné věty do své řeči. 

BONUS navíc: mentální cvičení – práce se sebou a svou energií

Nemá to nic společného s raciem, tak nad tím nepřemýšlejte, jen si to zkrátka užívejte a mentálně se ukotvujte. Výsledky se časem dostaví…

Práce s energií, když je toho hodně a hoří – říkejte sami sobě a myslete na toto:

„Je toho hodně, zvládáme to, řešíme to, víme o problémech, děje se to, dopadne to…A když bude nejhůř: ono to vždycky nakonec nějak dopadne. A když tak to zabalím, nejde o život.“

Když chcete najít nějaké řešení a aktuálně vás žádné nenapadá: požádejte (virtuálně), aby se cesta/řešení našly:

Představte si například místnost s více dveřmi. Jedny se otevřou – zrovna ty, které potřebujete. 

Nebo puzzle: skládá se vám sám obrázek vašeho řešení. Jen si to tak představujte – abstraktně – ono se to časem porovná, pěkně dílek k dílku. 

A jako vždy, have a fun. Nedrťte sami sebe, ani druhé. Buďte nohama na zemi a hlavou lítejte v oblacích. Ono se to vlastně skoro samo jakoby zázrakem poskládá. Ale zázračné to není – vy už to totiž ovlivňujete, takže se situace poskládá podle vašeho záměru. A tak si budujete svou sféru vlivu. A kdo by ji nechtěl! 

Líbil se vám článek? Podělte se s přáteli:
helena

Mgr. Helena Macková

Osobní kouč pro talent, kariéru a osobní štěstí
Personální konzultant pro firemní změny

Blog — koučink a osobní rozvoj

Syndrom vyhoření. Proč nestačí pět minut u psychiatra, webové návody na štěstí a jeden extrém za druhým.

Svět vykolejil. Mnoho lidí se dnes utápí v beznaději a bojí se zítřka. Jak najít vnitřní klid v době krize? Jak se zbavit stresu? Krize je čas pro osobní růst.

Nebaví mě práce, bojím se vyhoření – na všechno jsem sám, resty se kupí, dohání mě zodpovědnost. Nikdo mi nepomůže, nikdo jiný to neudělá! Opravdu? Ale houby.

V práci už vás to nebaví, netěší, děláte nesmyslné věci. V hlavě přitom už dlouho nosíte myšlenku a v srdci touhu na vlastní byznys. Je čas.

Kam dál? Vyberte co je vám nejbližší

Koučink, osobní rozvoj

Váš potenciál - naplňujete ho? Co kdyby pozitivní změny ve vašem životě probíhaly rychleji, efektivněji? Pořádný nádech a... pojďte se mnou odstranit bloky a nastartovat potřebné změny. Bude to intenzivní, ale zábavné a “téměř bezbolestné”!

VÍCE INFORMACÍ

Personalistika

Potřebujete (pře)nastavit firemní kulturu nebo organizační strukturu se vším všudy? Důkladný personální audit, postavit do latě personální procesy, vyladit komunikaci napříč celou firmou, zefektivnit pohovory, vyjasnit kompetence a klíčové pozice?

VÍCE INFORMACÍ

Školení

Nestůjte sami sobě v cestě - zapracujte na sebevědomí, sebepřijetí, na vztazích s ostatními. Leadership, ženský leadership, firemní kultura, personalistika v praxi… zapracujeme na tématu dle vaší volby - pokud se nebojíte být opravdu sami sebou.

VÍCE INFORMACÍ