Dost vedoucích se utápí v dilematu, jak být co nejlepší šéf. Být nad věcí. Být přátelský. Přitom ale dosahovat výsledků. Bezvadných výsledků. Prostě být dobrý lídr… A to je vlastně co?
Dobrý lídr má být jaký? Komunikativní, otevřený, zaměřený na lidi a výsledky, mít pochopení pro druhé, pro individuality i celek, dosahovat výsledků, řídit kolektiv i jedince, rozvíjet je, být expert na svou oblast… seznam je nekonečný.
Alfa není vždycky nejlepší písmeno v abecedě
To by se z toho ale jeden zcvoknul! Zvlášť když jste řekněme introvert jak poleno, jste silní ve strategiích a hluboké práci, zato předstupovat před dav s motivační řečí a dělat lidem klauna fakt nesnášíte… A nebo jste naopak plnokrevný extrovert a všechno to hnidopišské plánování a laborování nad tabulkami a hledání 1000% pravdy není nic pro vás. Vy rádi komunikujete tváří v tvář a dokážete v zářivých barvách odprezentovat třeba i nevkusný pulovr s jelenem a rolničkami.
Pojďme to oddémonizovat
Téma vůdcovství je nevyčerpatelné, přestože už o něm bylo napsáno to i tamto. Spáchána nejedna studie a ještě nejedna bude. A stejně málokdo ví, jak být prima šéf pro ostatní a být s tím sám v pohodě a souladu.
Nešilte. Vy nešéfujete letu do vesmíru, pojďme to brát rozumně a v klidu. Prostě hledejte jen a pouze svou vlastní cestu a styl.
Mějte styl
Dovolte si být SAMI SEBOU. Vlastní, autentičtí. A v tom se rozvíjejte a v tomto duchu se sebou pracujte. Vytvořte svůj styl, který primárně vám – a sekundárně okolí – bude vyhovovat a přinášet to, co potřebujete.
Přijměte nejprve sami sebe se vším všudy, jací jste. A díky tomu přijmete (respektujete) také druhé, jací jsou (se vším všudy).
Tipy
- Uvědomte si, jakou roli v práci hrajete, co je její hlavní smysl? Jaký je přesně váš úkol/cíl? Jaké máte zadání? A od tohoto se vše odvíjí. Tady začínáte budovat svůj styl.
- Jaké máte pravomoci, kompetence, zdroje k dosažení tohoto cíle? Máte vše, co potřebujete, nebo něco chybí? Pokud něco chybí, kdo vám to zajistí, nebo kde to seženete? Vy jste ti, co vedou. Tak si sežeňte vše, co potřebujete. Ani zedník dům bez cihel a dalšího materiálu nepostaví.
- Směle delegujte, rozdávejte úkoly. Protože vaše práce je dosáhnout cíle (= řídit) a po cestě se nezbláznit. K cíli nevede cesta přes totální kolaps, ale skrze plnění jednotlivých kroků. Opět paralela se zedníkem – dům za den a jen z těch cihel nepostaví.
- Hmm, konflikty, nepříjemné situace? Jasně, ty občas jsou. Dívejte se na to jako na pracovní věc, ne osobní. A sdělte k tomu svůj názor a postoj – jasně, výmluvně. Vysvětlujte, neobhajujte, netlačte na pilu, kde nemusíte.
- Nejste na to sami! Pamatujte na to.
- Mluvte s druhými prostě normálně. Jak to je. Co chcete a proč. Proč to třeba nedopadlo dobře, co se pokazilo. A taky vyzdvihujte to dobré, ať tu věčně nevládne ta česká depkařina. Nemusíte se nutně stylizovat do super cool pouček. Dávejte jen pozor na tón – ten si hlídejte, ať je přátelský, vstřícný a ne nadřazený.
„Základ úspěšného leadershipu tkví v práci s posláním – v jeho definici a jasné a pravidelné komunikaci. Lídr stanovuje cíle, volí priority, určuje a udržuje standardy.“
Peter Drucker
Buďte prostě jasní, čitelní, transparentni. Sví. Sví = sdělujete jasně své pohnutky, myšlenky, úvahy co a proč děláte, jak to dělat, co je zatím. Pak vám budou ostatní rozumět. Pak budou s vámi, i když budou mít zrovna na něco dílčího jiný názor. Budou vás respektovat.
A to je ten pravý leadership.
A ještě něco: věřte, že to děláte dobře! Leadership je v zásadě pouze o sebevědomí a sebehodnotě.
A poslední věc, protože tohle je neméně důležité: Take it easy, have a fun. At least from time to time.