Jak prosadit svou a nebýt za hulváta ani otloukánka

V komunikaci se člověk tu a tam dostaneme do náročné situace, kdy má chuť druhou stranu poslat do háje. Nebo sám sebe pasuje do role otloukánka. Moc se mu totiž do řešení náročné situace nechce, nejradši by se jí vyhnul. Možná má tak trochu máslo na hlavě... Naučte se ustát náročné situace a prosazovat svou. Jak?

Je fuk, zda jste top manažer nebo předseda bytového družstva. VŽDYCKY se v našem životě najde situace, kdy se pěkně zapotíme: druhá strana chce totiž něco úplně jiného než my. Její pohled na věc se nám nehodí, možná přímo kříží plány, možná nás dokonce poškozuje. 

Často se lidé v nepříjemných situacích sami pasují do podřadné role. A podle toho pak také podřízeně jednají. A druhá strana není proti – vždyť jste se role „otloukánka“ dobrovolně zhostili!  

Není nejvyšší čas hrát v životě důstojnější role? 

Chcete poslouchat rozum nebo svoje strachy?

Náročné vyjednávání si na startu rozdělte na dvě složky: Mentální (pocitovou) a racionální (logickou).

Klidně si na to vemte k ruce tužku a papír a na jednu stranu si napište jednu složku a na druhou stranu druhou:

Mentální složka zahrnuje pocity a strachy – takové to naše dětské „ale co si o mně řekne, co si šmarja pomyslí… nejspíš si tím akorát ublížím a on se mi ještě bude chtít pomstít! Radši srazím paty a skousnu to.“

Racionální složka je realita. Jaké kroky nebo co můžu v daný okamžik udělat.

Když to máte takhle na papíře, hned sami vidíte, jak rozdílné obě složky jsou. Je dobré pracovat s oběma separátně. Ovlivňují nás obě, o tom žádná, proto není radno podceňovat ani jednu.

Popište si pořádně svou situaci a zvolte postup

Někdy jsme holt za ustrašené dítě. Ale je dobré si to uvědomit a vzít jednání a svůj život do svých otěží.

Dejme si modelovou situaci – řekněme, že naproti jednacího stolu proti vám sedí investor stavby průmyslového areálu, který stavíte. A chce změnit něco zásadního v původním zadání a vám to přinese… no, minimálně nepříjemnosti. A jak na potvoru se termín také z vaší strany nečekaně prodloužil. Jste si vědomi toho, že máte taky tak trochu máslo na hlavě. 

Proto je v takových situacích pro člověka těžké jednat vždy jako dospělý. Cítí se jako rukojmí…

Popište si sami pro sebe situace a zvolte nejlepší postup. Uvědomte si, co vás štve. Dejme tomu:

  • Aj, bude to další práce navíc!
  • Zase budu muset přemlouvat jednotlivé profese. A ty chtějí pochopitelně víc peněz a víc času. 
  • Už mě štve, jak se něco dohodne, zapíše… a pak to v reálu nefunguje!
  • Ten investor vůbec nezohledňuje druhý názor!!

Plus mínus tohle vás štve. Co s tím uděláte? Budete prostě doufat, že to dobře dopadne?

Ne, použijete tyto informace v komunikaci! Tak, aby vám pomohly.

Postup jak zvládnout náročnou situaci při vyjednávání

1.

Při prvním kontaktu získejte čas a odstup. Od-emocněte situaci, nechte mluvit rozum. (To byl začátek článku, pamatujete?) Své mentální nastavení – a své strachy a obav – už znáte. Tak, teď je nechte stranou a pojďte pouze do logiky.

Říkejte věci jako:

Co se děje? Popište mi, co přesně potřebujete změnit a jaký je k tomu důvod, jaký je účel změny. 

Hm, dobře, zamyslím se nad tím. Teď na to nedokážu odpovědět, musím se nad tím zamyslet, dohledat si informace. Udělám pro to maximum a dám vám vědět, co s tím můžeme dělat. 

2.

Pak zavolám a vysvětlím druhé straně, co by s tím šlo dělat, nebo proč to nejde. Pokud možno dejte nějaký ústupek, návrh (win-win pro všechny).

Říkejte věci jako:

Promyslel jsem to, zohlednil vaše nové požadavky a tohle jde a tohle ne. 

Vysvětlím vám celý proces změny…

3.

Domluvte se na řešení, udělejte nějakou dohodu. 

Tady si dovolím jednu poznámku pro případ, že je jednající protistrana echt svéráz a hlava dubová: V takovém případě jasně vyslovte, že si trvá i přes logické argumenty a tvrdá data jen na své variantě. A to bude mít nevyhnutelně své následky.

Říkejte věci jako:

Pokud trváte výhradně na své variantě, potvrďte, že si jste vědomi rizika, prodloužení, prodražení…

(V této fázi máte dost možná největší obavy. Ale situaci ustojíte! Zde už pracujete s variantou mentálního nastavení, tj. strachy a obavy, a prostě si ty své strašáky přiznáte a vytáhnete pěkně ze skříně ven na světlo. Jak jsou na světle, už není důvod se jich bát.)

  • Dohodnuté řešení pak udělejte. A v klidu! Nic jiného se stejně dělat nedá a druhá strana to moc dobře ví. Chápe, že čas se krátí…
  • Co když nastane průšvih? Soustřeďte se na řešení – co můžete udělat teď a tady, jak se z toho dostanete ven. 

Kouzelné věty 

Já osobně nedám dopustit na slovní arzenál, kterému říkám KOUZELNÉ VĚTY. Jsou to hotové repliky, které mám připravené pro některé ožehavé situace v komunikaci. Když tyhle situace opravdu nastanou, nemusíte zoufale vymýšlet chytré věty na získání času. Jste připravení a díky tomu cítíte potřebnou sebejistotu. 

Každému vyhovuje něco jiného, tak si připravte to, co funguje vám. Nastal během projektu průšvih? Pak vaše kouzelné věty můžou být třeba:

To je hloupé, nepříjemné… Pojďme teď rychle napnout síly a vymyslet jak to vyřešit. Udělám pro to maximum…

Někdo pořád hledá viníka? Řeší svou pozici v problému místo problému samotného? Vrací se pořád k tomu, jak to celé vzniklo? 

Pojďme rychle najít řešení a pak až viníka… ať jsme z toho venku!

A zlatá kouzelná věta? 

To mě mrzí, je to opravdu nepříjemné. Udělám pro nápravu maximum a dám vám vědět do čtvrtečního poledne. 

Přeju vám, ať máte z každé komunikace dobrý pocit.

helena

Mgr. Helena Macková

Osobní kouč pro talent, kariéru a osobní štěstí
Personální konzultant pro firemní změny

Kam dál? Vyberte co je vám nejbližší

Koučink, osobní rozvoj

Váš potenciál - naplňujete ho? Co kdyby pozitivní změny ve vašem životě probíhaly rychleji, efektivněji? Pořádný nádech a... pojďte se mnou odstranit bloky a nastartovat potřebné změny. Bude to intenzivní, ale zábavné a “téměř bezbolestné”!

VÍCE INFORMACÍ

Personalistika

Potřebujete (pře)nastavit firemní kulturu nebo organizační strukturu se vším všudy? Důkladný personální audit, postavit do latě personální procesy, vyladit komunikaci napříč celou firmou, zefektivnit pohovory, vyjasnit kompetence a klíčové pozice?

VÍCE INFORMACÍ

Školení

Nestůjte sami sobě v cestě - zapracujte na sebevědomí, sebepřijetí, na vztazích s ostatními. Leadership, ženský leadership, firemní kultura, personalistika v praxi… zapracujeme na tématu dle vaší volby - pokud se nebojíte být opravdu sami sebou.

VÍCE INFORMACÍ