Nebuď vyblikaná baterka – zkroť resty!

Resty na vás vyskakují z každého šuplíku, z každého e-mailu? Stálý nepříjemný pocit nedodělané práce dokáže pořádně vysávat. Jak resty zkrotit? Aneb byznysový survival kit pro přežití v korporaci, díl 2.

Práce se kupí. Táhnete za sebou vagón povinností a je to vaše zátěž. Neviditelná, ale VELKÁ. Neviditelná, přesto ji téměř hmotně cítíte na prsou… Chcete udělat vše naráz, skáčete z tématu na téma. Nic nedoděláte, jak taky v tom chaosu. Není hotovo. Jak zvládnout to, co se hodí udělat, ale odkládáme to na svatého Dyndy? Mějte své resty pod kontrolou a zbytečně se netrapte. Resty jsou a budou. Jde o to je pouze zvládnout. Nic víc, nic míň, nejde totiž o olympiádu.

Jak postavit resty definitivně do latě?

Ono totiž nikdy není hotovo. A ani nebude. Taková je už doba. Dávno neplatí, že jdeme domů, až když máme čistý stůl. Je třeba přijmout to jako fakt, protože tak to prostě je.

Proč se to děje, proč dnes v práci prostě nemůžete dosáhnout statusu “mám sakumprásk hotovo”? Tak předně:

  • Dostáváme podklady pozdě (často po mnoha urgencích, až si člověk občas připadá jak sicilský vymahač dluhů).
  • Pak kvůli tomu nestíháme termíny (které jsou často tak jako tak šibeniční).
  • Práce je přespříliš, přitom všechno nese nálepku “high priority”, “hoří”.

Nevyhnutelný důsledek? Z lidské přirozenosti pak za takových stresujících podmínek odkládáme, do čeho se nám nechce. A většinou se nechce do toho, co člověka nebaví nebo mu moc nejde. ANO, přesně tak. NO a? Důležité je naučit se s tím žít a začít tuto situaci řídit. Nenechat resty, aby mnou smýkaly jak uragán psí boudou – šéfovat jim!

Vaše nové GOLDEN RULE (a to hned od zítřka): Klid a nohy v teple!

Naučte se ptát a zodpovídat si otázku Proč mi resty vznikly? Dejte si klid a dovolte si dělat věci na poslední chvíli. Co člověk odkládá, dělá proto, že se mu do toho nechce – a tak to stejně odloží na poslední chvíli. Dopřejte si luxus dělat některé věci na poslední možný moment, ALE CÍLENĚ! POD KONTROLOU. V mezičase pak dělejte to, co vám jde a baví vás.

Jak na to krok po kroku:

  1. Sepište si své resty a úkoly, nenoste to v hlavě. (Hlava nezvládá držet mnoho myšlenek, zbytečně spotřebovává energii. Kvůli tomu si pak žádá sacharidy, nutí vás sáhnou po závislostní berličce typu dortík nebo víno a kila rostou – a roztáčí se spirála nespokojenosti sama se sebou.)
  2. Určete si významnost restu – pokud je něco nejvíc důležité, volím to. Pokud vše stejně, tak prostě nahodile vezmu jeden rest, který aktuálně řeším. Jedno co. Stejně se to musí dodělat.
  3. Když mám chvilku, udělám to… ale tento přístup není zrovna systematický – doporučuji své vůli pomoct a:
  4. Vyhradit si čas na řešení restů – např. 2 x týdně, řekněme úterky a čtvrtky, vždy v 9:00. Ideální je stanovit si pevný termín a DÉLKU TRVÁNÍ PRÁCE. Hodinu, nebo třeba jen půl. Stopněte si to! Čas vyprší a konec, žádné přetahování. Zase příště. (Tímto své hlavě ukážete, že i ty “blbé resty” jednou skončí. Jsou pomíjivé.) Čas si nastavte pravidelně a rozumně.
  5. “Blbé” úkoly (resp. ty složitější) zkuste dělat hned ráno, to bývá většina z nás nejproduktivnější. Pak bude klid.
  6. Udělejte si z plnění restů „pozitivní návyk“ – hecnout se a měsíc s tímto plněním vydržet. Hlava tak přepíše programy a pochopí, že to jde – a že to navíc není tak strašné (když se u toho netrápíte – viz předcházející bod).

Dodělat resty? K nezaplacení! Ten pocit, že už to máte za sebou… to se to volně dýchá. Je to přitom o drobnostech, o metodě malých krůčků tak oblíbené u mnoha úspěšných lidí. Série drobných kroků = velký úspěch. Šup, vykročte hned, krok sun krok.

Plus pomocná tabulka na zápis restů pro ty, kdo mají rádi systém ?

 

Přečtěte si také 1. díl byznysového survival kitu pro přežití v korporaci. Zjistíte, že ten šestý smysl, co vám radí nebojovat s větrnými mlýny, to s vámi myslí dobře.

helena

Mgr. Helena Macková

Osobní kouč pro talent, kariéru a osobní štěstí
Personální konzultant pro firemní změny

Kam dál? Vyberte co je vám nejbližší

Koučink

Váš potenciál - naplňujete ho? Co kdyby pozitivní změny ve vašem životě probíhaly rychleji, efektivněji? Pořádný nádech a... pojďte se mnou odstranit bloky a nastartovat potřebné změny. Bude to intenzivní, ale zábavné a “téměř bezbolestné”!

VÍCE INFORMACÍ

Personalistika

Potřebujete (pře)nastavit firemní kulturu nebo organizační strukturu se vším všudy? Důkladný personální audit, postavit do latě personální procesy, vyladit komunikaci napříč celou firmou, zefektivnit pohovory, vyjasnit kompetence a klíčové pozice?

VÍCE INFORMACÍ

Školení

Nestůjte sami sobě v cestě - zapracujte na sebevědomí, sebepřijetí, na vztazích s ostatními. Leadership, ženský leadership, firemní kultura, personalistika v praxi… zapracujeme na tématu dle vaší volby - pokud se nebojíte být opravdu sami sebou.

VÍCE INFORMACÍ

Helena Macková - Sebekoučink

Sebekoučink
Když najdeš odvahu a změníš pohled sám na sebe, začnou se dít věci. Jednodenní workshop.

VÍCE INFORMACÍ