Proč kout plány na potom UŽ TEĎ
Plánovat už teď na příští rok místo soustředit se na finiš roku 2018? To byste museli být hujer Superman. Jenže vy radši sexy drzouna Ironmana… A ten by se spíš po hlavě vrhnul do víru prosincového večírkového maratonu a vzpamatovával se z toho ještě v půlce ledna. Buďte Ironman, je to frajer! ALE. Vánoční party startují v polovině prosince, do té doby máte k dispozici ještě ideální čas na chytré plánování. A v lednu se budete milovat, že jste byli tak prozíraví.
Jinak vám ujede vlak jak vloni
Se startem roku 2019 totiž bez většího koukání doleva doprava naskočíte do rychlovlaku a budete „něco strategického“ řešit do půlky června, kdy plus mínus začíná léto a éra dovolených. Probudíte se z nich někdy ke konci září a zbývají vám dva měsíce do konce roku… A to už ani Ironman nic moc nenažene.
Letos na to pojďte s fištrónem (a s předstihem)
Sestavte si plán. Fajn plán. Pěkně účelně, pragmaticky, realisticky – tak, abyste se dostali ke svým cílům. Pokud možno v klidu ale jasně a… neoblomně. No merci.
Postup step by step
- Nejprve si stanovte celofiremní cíl. Jak má vypadat vaše uzávěrka 31. 12. 2019?
- Poté si naporcujte firmu na jednotlivé úseky, oddělení, části. Např. marketing, prodejna, lidi a jejich rozvoj, výroba… a stanovte cíle a úkoly, jakých má dosáhnout jednotlivé oddělení tak, aby přispělo ke splnění celofiremního cíle.
- Vsadím se, že neděláte rádi tabulky pro tabulky (protože to milují masochisti). A chcete být jasně realističtí a účelní. Rovnou si proto určete, KDO (pokud víte) bude zodpovědný za plnění tohoto a tamtoho úkolu. Plus KDY se uskuteční. Doporučuji to dělat po kvartálech. TIP:
- příprava a realizace
- výkon
- revize, kontrola, vychytávání much
- stabilizace a přemýšlení nad novými výzvami, protože uf, nový rok už zase klepe na dveře ☺
- Fajn, máte to. A co dál? Není to málo? Provázejte plnění cílů a úkolů s odměnami (ideální je navázání na bonusová kritéria).
- Bez neustálé vidiny cíle před sebou se ho dosahuje jen těžko. Tak si ho vizualizujte! Šup s cíli někam na nástěnku, ať je to hezky všem na očích. A pozor – pravidelně a často plnění cílů kontrolujte a informujte o stavu plnění ostatní členy týmu.
Pro ty kdo neví jak začít, jsem připravila vzorovou tabulku (např. pro malou prodejnu, provozovnu).
Tipy jak na akční plán
- Využijte konec roku a poděkujte svým lidem za to, jak tento rok pěkně zvládli. Zároveň jim sdělte nové cíle, jakých s nimi chcete dosáhnout, směr, jakým půjdete. A z toho vyplývající úkoly.
- Splnění cíle/úkolů provažte s odměnou nebo pohyblivou složkou mzdy. (No jasně, bez motivace to nejde ani vám.)
- Kontrolujte pravidelně plnění cílů a vyhodnocujte. Podle fakt a ne pocitů. Však to měříte. Systematická a důsledná kontrola z vaší strany není byrokratická šikana – posouvá vaši firmu (i tým) vpřed!
- Poděkujte za plnění úkolů, i těch malých. Ty totiž vedou k velkým cílům a úspěchům. A oslavte to.
- Děláte-li hodnoticí (roční nebo pololetní pohovory) se zaměstnanci, propojte tyto dvě aktivity. Žádejte v rámci pohovoru shrnutí a informace o pracovním výkonu za aktuální rok – plus nové cíle. Jdeme přece vpřed! ☺