Jak si budovat sféru vlivu
aneb Buď orel, ne bažant

Mocenské boje (a nejen v korporacích) budou vždycky. Jsou nesmrtelné. Co s tím? Systém nezměníš, takže co dělat? Naučit se v tom fungovat a obstát! Ale jak ukotvit sám sebe? A budovat si svůj vliv? Moc otázek? No stress, odpovědi existují.

Jak tedy ukotvit sám sebe? A budovat si svůj vliv? Jdeme na to:

1.

Za všech okolností se zuby nehty vždycky držte zlatého pravidla: NEOBHAJOVAT! POUZE VYSVĚTLOVAT. Držte se svého a svých argumentů. Nikomu zbytečně do bezvědomí nevysvětlujte své důvody. Nemusíte, co je komu do toho.

2.

Úkoly nepřijímejte bezhlavě hned, neodpovídejte hned. To je v podstatě váš soukromý svatý zákon. Dejte si čas na odpověď, domluvte si schůzku a na ní rozeberte proces. A zda to patří k vám, zda máte kompetence, potřebné zdroje… a teprve potom spáchejte rozhodnutí: Tak já to teda beru!

Jak vás napadne dělat navíc něco, co není vaše práce, zastavte se a uvědomte si: proč to dělám, co tím chci získat? Jaký to má účel a získám to tím? Jestli jo, směle do toho. Ale pokud ne, hoďte nekompromisní brzdu.

3.

BUĎTE VÁŽNÍ A SERIÓZNÍ, což rozhodně neznamená, že nebudete OTEVŘENÍ A PŘÁTELŠTÍ.

Nesnižujte svou hodnotu! Neshazujte svou hodnotu! Jednou provždy zapomeňte na ten pitomý český nešvar, kdy vám někdo pochválí šaty a vy jeho snahu i svou hodnotu shodíte: „Aaale, to jsou šaty z výprodeje a taky v nich mám velkej zadek.“

A vážné, důležité věci sdělujte výhradně vážně. Nesnažte se uvolnit atmosféru ironií nebo bodrým tónem. To si nechejte na small talk při kafi po skončení jednání.

4.

Pro případ krize či blackoutu při hovoru si nachystejte své záchytné věty (protože tyhle situace zažívá prostě každý):

  • Mmm, hledám správné slovo…
  • Teď mi vypadlo to správné slovo, chtěl jsem jen říct, že…
  • Co jsem to vlastně chtěl říct? Tak zpět k tématu…
  • Jakže zněla otázka?
  • Potřebuji čas, abych relevantně odpověděl, a aktuálně k tomu nemám po ruce potřebná data…

5.

Jasně cítíte tlaky okolí? Smiřte se s tím! Manažerská práce je zajistit TO, ne nutně jít a udělat TO sám.

A stojí mi to za to? Mám k tomu vyrovnané podmínky, důstojný plat a tak dále? Když se zamyslíte nad svou obětavostí a bezhlavým přijímaním úkolu – položte si otázku: proč to dělám? A získávám to, proč to dělám?

Když se vám podmínky nelíbí, zkuste je (z)měnit. Minimálně o tom veďte debatu. Na férovku. Že se třeba nic nestane, ach jo? Ale jen vy víte, jak to dlouho za takto rozdaných karet vydržíte. Dejte si čas.

Ale hlavně: nepřijímejte věci zbytečně pokorně nebo agresivně – dělejte si za všech okolnosti JASNO. I když je to nepříjemné (tyto pocity jsou vase a nejsou vidět, když nechcete). Ale otevřenou komunikací a jasnými otázkami se posouváte vpřed a budujete svou sféru vlivu. Buď tam, kde jste, nebo jinde. Ale ať je to tam, kde být chcete.

6.

A možná máte brilantní nápady na zlepšováky. Paráda! Ovšem nechejte si trumfy na celý rok – nevystřílejte si je hned v lednu nebo během zkušební doby. Máte přece nějakou strategii, no ne?! Pistolníkům na divokém západě už odzvonilo.

Tak ať často trefujete bullseye…

helena

Mgr. Helena Macková

Osobní kouč pro talent, kariéru a osobní štěstí
Personální konzultant pro firemní změny

Kam dál? Vyberte co je vám nejbližší

Koučink, osobní rozvoj

Váš potenciál - naplňujete ho? Co kdyby pozitivní změny ve vašem životě probíhaly rychleji, efektivněji? Pořádný nádech a... pojďte se mnou odstranit bloky a nastartovat potřebné změny. Bude to intenzivní, ale zábavné a “téměř bezbolestné”!

VÍCE INFORMACÍ

Personalistika

Potřebujete (pře)nastavit firemní kulturu nebo organizační strukturu se vším všudy? Důkladný personální audit, postavit do latě personální procesy, vyladit komunikaci napříč celou firmou, zefektivnit pohovory, vyjasnit kompetence a klíčové pozice?

VÍCE INFORMACÍ

Školení

Nestůjte sami sobě v cestě - zapracujte na sebevědomí, sebepřijetí, na vztazích s ostatními. Leadership, ženský leadership, firemní kultura, personalistika v praxi… zapracujeme na tématu dle vaší volby - pokud se nebojíte být opravdu sami sebou.

VÍCE INFORMACÍ