Zahoďte předstírání a přetvářku
Komunikace je předpokladem společného soužití lidí, v práci je naprostým základem pro jakékoli fungování. Od A do Z. “Mluvení” ale dost často neprobíhá tak, jak by si obě strany představovaly. Jako by jedna ze stran nechtěla ani za zlaté tele chápat, co se jí snažíte sdělit? Chcete věc, která je rozumná / máte právo ji požadovat, ale jako byste se museli obhajovat? Ano, často se vám to nezdá – druhá strana jen předstírá “nedůvtipnost”. A ne, v takové komunikaci se neobhajujte!
Komunikační tipy vám připomenou, jak jít neoblomně k jádru pudla a dosáhnout v ní cílů, k nimž směřujete:
- Přidávejte co nejméně slovní omáčky – ať je komunikace jasná, přehledná. Když budete hovořit věcně a příjemně, nebudou podobné věty působit stroze: Sešli jsme se dnes tady, protože potřebujeme probrat kvalitu poslední dodávky zboží… Sešli jsme se, protože chceme probrat tvé působení u nás ve firmě na pozici xxx…
- I když nesouhlasíte, dejte najevo, že chápete, co protistrana říká. Klidně v krátkosti zopakujte, co říká: Rozumím tomu, co mi říkáš, nicméně já to vidím takto… Rozumím tomu, co máš na mysli, ale pojďme se vrátit k důvodu naší schůzky.
- Pokládejte otázky – nedávejte hned osobní návod na řešení, např.: A jak hodnotíte své vztahy s kolegy na projektu vy? Co na projektu/dodávkách šlape, co vázne? Jaké navrhuješ řešení? Co dál?
- A počkejte si na odpověď, už s ní můžete dále pracovat. Pokud se odpovědí nedočkáte (což se většinou nestává), tak směle a jasně do toho – řekněte, co očekáváte vy. Mluvte tak, aby to pochopila i vaše 90letá sousedka.
- Když utíká druhá strana od tématu, vracejte ji zpět: Dobře vidím, že jsi plný emocí, nicméně předmětem naší schůzky je xxx, pojďme se k tomu vrátit. Tvé téma probereme hned potom nebo na extra schůzce zítra.
- Buďte připravení sdělit i nepříjemné: Je mi to líto, ale pokud se to bude opakovat, budu nucen ukončit naši spolupráci… (což skutečně musíte, pokud nechcete, aby vám klesal zisk kvůli špatným dodávkám, váznoucí spolupráci…)
- Kritiku podávejte věcně – o konkrétní situaci, stavu věci v daný moment – nevytahujte něco, co se stalo před rokem. Kritizujte ne osobu (Ty jsi tak neschopný! Já na tvém místě bych… zato ty…), hodnoťte prostě stav věcí a situace: Tvé jednání včera na meetingu, kdy jsi řekl xxx, bylo nevhodné, protože…
- A jsme jenom lidé, takže ano, i vy můžete zažít “black out” – ostatní jsou také jen lidé, takže se na chvíli omluvte a získejte čas: Omluvte mě prosím na chvíli, potřebuji deset minut, abych si to mohl promyslet a zaujmout stanovisko… V tuto chvíli k tomu nemohu říci víc, musím si prohlédnout podklady – můžeme se k tomu vrátit zítra?
Jak říkat nepříjemné věci, poskytovat zpětnou vazbu podřízeným a proč nepodcenit přípravu na náročný pracovní rozhovor můžete zvládnout i díky semináři, kde si konečně ujasníte „golden rules“ pro účinnou komunikaci.
Chcete školení fungující komunikace nebo jiný seminář ze života?