Mikromanagement ničí lidi i týmy

Jak se cítí lidé vystavení mikromanagementu svého bosse? A jak se cítí samotný šéf vyznávající mikromanagement? Jak mu je, když hlídá každé nadechnutí lidí ve svém týmu… Hlavu má na prasknutí, tak se cítí. Žije v pocitu, že na všechno je sám, všechno aby hlídal jak sup. Jenže lidem pod ním je taky pěkně pod psa. Nebo jako děcku ve školce s nulovou zodpovědností. Takto se pracovat nedá!

Máte s mikromanagementem zkušenost na vlastní kůži?

Nic moc, co? Že nevíte, co to je, že vás se to netýká? No, tak čtěte. Možná se v tom najdete.

Když jste šéf, který páchá mikromanagement

Hlídáte pečlivě úkoly v detailech, hodně věcí kontrolujete (no, vlastně všechny). Máte pocit, že vám praskne hlava. Na všechno jste sami. Nikdo to za vás neudělá… Neudělá?! A na co tedy máte celý tým lidí?

A nebo máte neochvějný pocit, že musíte hlídat vše, protože když se něco zvrtne, jak bude vypadat váš tým před ostatními! A hlavně – jak pak budete vypadat vy, že? Jako výstavní neschopná nula. A to pěkně děkujete, to nechcete. Na to jste (se) příliš dřeli! A tak kontrolujete a hlídáte a radíte a děláte za ně.

A jak se cítí zaměstnanci, když mají takového šéfa

Jedním slovem? Děsně. Šéf vás pořád kontroluje. Jako joo, je hodnej, to jo, ale nevěří vám. Si připadáte jako blbec nebo děcko ve školce, co si ani neumí zavázat tkaničky na bačkůrkách. Moc se vám nechce si s tím lámat hlavu. Taky kdo vám s tím pomůže. Váš šéf, takovej dobrák. Ještě že to za vás udělá… no, když se mu chce! ☺

Tak co s tím? Tipy:

  • Soustřeďte se na své cíle – cíle oddělení, firmy jako celku.
  • Pevně rozlišujte a držte se toho jak čert svého kopyta. Vaše vlastní role, odpovědnost a kompetence v týmu. A totéž v případě vašich lidí. KAŽDÝ má svou roli. A vy nejste jejich máma nebo táta. Vy jste v roli šéfa, který sleduje celkový cíl!
  • I když se vám do toho moc nechce (nedůvěřujete druhým, nebo jim i důvěřujete, ale domníváte se, že věci neudělají tak perfektně jako vy. A ano, oni to opravdu neudělají na 100 % dle vašich vysokých standardů. Protože to dělají oni a ne vy.) Přesto: dejte druhým prostor, ať svoje úkoly a zodpovědnosti řeší sami. Zato jsou ostatně placeni. Vy jejich plat neinkasujete. Pokud je dobrý výsledek na 85 %, nechte to. I když byste rádi, aby to bylo lepší. Příště třeba bude. Však se to lidé učí: praxí! A tím myslím samostatnou praxí. PROSTĚ SE SNAŽTE DRUHÝM VĚŘIT, ŽE I ONI TO ZVLÁDNOU.
  • NEBERTE ZODPOVĚDNOST ZA DRUHÉ NA SEBE. Nesnažte se zbytečně zachraňovat práci oddělení nebo jednotlivých lidí. Je to jejich zodpovědnost, ne vaše. A pokud něco nedopadlo ideálně – ano, je to nepříjemné, ale vyřešíte to. Tohle už naopak JE vaše zodpovědnost. Hledat cestu a řešení a směrovat tým ke světlým zítřkům. Ne to za ně dělat. Že někdo něco zvoral? Klidně to pojmenujte veřejně. Ano, zvoral a podělal. To je fakt. Nepitvejte se v tom. Ale hledejte řešení: co teď s tím? PROSTĚ NEBUĎTE SAMARITÁNI.
  • Mějte na paměti, že pokud někdo z vašeho týmu umí něco lépe než vy, je… vlastně skvělé! NEOHROŽUJE TO VAŠE POSTAVENÍ. VYHLASTE SVÉMU EGU VÁLKU. Protože vaše role je řídit celek a jít k cíli, který je jasně stanoven. Když k němu dojdete, jste dobrý manažer. Gratuluji. A navíc, je skvělé mít v týmu hvězdy – aspoň se tolik nenadřete;-) Nechte je taky šajnit. Tohle je síla lídra.

Minipřípadovka z mé praxe aneb Klient na koučinku vypráví

Před dovolenou a můj návrat po ní

  • „Měl jsem  tendenci pomáhat slabým. Ale teď mě zajímají ti silní!
  • Slabí se pořád v něčem plácají a nikam se nedostanou. Energie se vydává zbůhdarma. A to je pěkně vyčerpávající.
  • Zato se silnými… někam se posouváme!
  • Měl jsem tendenci být se slabými, protože jsem si tím potvrzoval svou sílu. Ale se silnými – tam jsem měl strach, že je neukočíruju, že mě přerostou.
  • Teď řeším to, co je, ne to co bylo, taková ta zbytečná hra na CO BY, KDYBY.
  • Když mám pocit, obavu, že mě nachytají na švestkách, že něco nevím… no a co?! Nemám povinnost všechno vědět. Prostě přiznám třeba: V tuto chvíli nevím, ale zjistím to – dokdy to potřebujete vědět?
  • Nedávám už nevyžádané rady, ale můžu dávat návrhy. Nebo se ptát na možnosti  – třeba potřebujeme nový projektor? Tak se ptám, jaké jsou možnosti koupit projektor?“
Shrneme si to: nenimrat se příliš v detailech v řízení lidí a práce, důvěřovat více svým lidem a týmu, propustit své ego, nechat druhé více žít a dát jim svobodu, řídit tým jako celek.

Výzva pro nejbližší etapu

Neplýtvejte energií na řízení lidí.. Nebuďte jako slepička z pohádky, která lítá po všech čertech kohoutkovi pro vodu a málem u toho sama vypustí duši. Král nechodí za lokajem.

To se vám hned líp dýchá, co? ☺

helena

Mgr. Helena Macková

Osobní kouč pro talent, kariéru a osobní štěstí
Personální konzultant pro firemní změny

Kam dál? Vyberte co je vám nejbližší

Koučink, osobní rozvoj

Váš potenciál - naplňujete ho? Co kdyby pozitivní změny ve vašem životě probíhaly rychleji, efektivněji? Pořádný nádech a... pojďte se mnou odstranit bloky a nastartovat potřebné změny. Bude to intenzivní, ale zábavné a “téměř bezbolestné”!

VÍCE INFORMACÍ

Personalistika

Potřebujete (pře)nastavit firemní kulturu nebo organizační strukturu se vším všudy? Důkladný personální audit, postavit do latě personální procesy, vyladit komunikaci napříč celou firmou, zefektivnit pohovory, vyjasnit kompetence a klíčové pozice?

VÍCE INFORMACÍ

Školení

Nestůjte sami sobě v cestě - zapracujte na sebevědomí, sebepřijetí, na vztazích s ostatními. Leadership, ženský leadership, firemní kultura, personalistika v praxi… zapracujeme na tématu dle vaší volby - pokud se nebojíte být opravdu sami sebou.

VÍCE INFORMACÍ