Pracujete pořád, topíte se v úkolech… Uvolněte si konečně ruce a plavte kraula, ne čubu!

Topím se v práci v úkolech, VŠECHNO dělám já, na vše jsem sám. Uf, je toho moc. Nevím kudy kam. Pracuju pořád, konec v nedohlednu. Kdo mi hodí záchranný kruh? Co přestat čekat na vysvobození shůry a naučit se plavat v pracovním moři? Přestaňte se topit stylem “čuba”, nahoďte sebevědomého kraula.

Týká se vás to? Je to pěkně nepříjemné polykat den po dni frustraci z nikdy nekončící záplavy úkolů, na které si připadáte sami… Řešení? No, víc už zabrat nemůžete a přifouknout dnům hodiny a sobě energii taky nejde. Vytvořte si v práci prostor na skutečně důležité činnosti. To, co dělat nemusím, nedělám! Má to totiž nejspíš dělat někdo jiný. A když nikdo jiný není? Práci předávám všude tam, kam můžu. Nacházím řešení, vytvářím si ho. NETOPÍM SE, plavu kraula.

A co jsou skutečně důležité úkoly?

  • Jste majitelem firmy? Pak je to to, co rozhoduje o vašem byznyse. A to rozhodně není nákup čajů pro zaměstnance nebo doplňování papírů do kopírky. To je úkol pro šikovnou asistenční sílu nebo stážistu.
  • Jste zaměstnanec? Pak jsou to činnosti, za něž vás platí = co máte v popisu práce. Máte-li řídit tým, znamená to řídit určenou skupinu lidí a ne bezhlavě dělat všechno. Občas dokonce za druhé, protože oni to nedělají pořádně nebo neví jak, že…

Jenže tohle si obvykle neuvědomujeme – děláme zkrátka někdy práci za druhé. Práci, která nám nepřísluší. Za své podřízené, za své kolegy, členy týmu. Je čas s tím skoncovat!

Jak zatočit s úkoly, které vám nenáleží?

Udělejte si takovou soukromou minianalýzu – viz tabulka níže. Vytvořte si přehled, kde si podrobně zanalyzujete své aktivity, činnosti, úkoly. V tomto pořadí, žádné skákání:

  1.  Vypište si všechny činnosti, jež děláte
  2.  Odpovězte si: Je nutné/nezbytné dělat tuto činnost? Např. kvůli chodu firmy, legislativě…
  3.  Odpovězte si: Baví mě to? Chci to dělat JÁ, jde to ze mě?
  4. Pokud to já dělat nechci a nestojí to na mně – kdo to může dělat? Mám konkrétní osobu? Nebo ji ještě nemám? Jaké je řešení v tomto bodě? Nevadí, že zatím nikoho nemáte – ale už s jistotou víte, že to nechcete dělat vy, a musíte najít řešení. A to v horizontu, který si můžete dovolit.
  5. Napište si poznámky: pokud bych to někomu předal – za jakých podmínek… co nějaký manuál, check-list? Mám na to postup?
  6. Poznámka č. 2: POTŘEBUJI/ NEPOTŘEBUJI na to postup, plán?
  7. Poznámka č. 3: Kdy přesně činnost předám, kdy vytvořím manuály, postupy? Stanovte si termíny. Září, říjen… nebo třeba po kvartálech. Není nutné vše vyřešit naráz a hned. Pěkně postupně, dejte si čas, žádné nervy. Není dobré přepálit start, je důležité doplavat do přístavu:-)


Celá tabulka ke stažení zde

Tip navíc

PŘEDÁVÁNÍ PRÁCE – jak na to

Když někomu něco předáváte, domluvte se spolu na „zkušebním období“ – např. si každou středu v jednu po obědě spolu sednete a poladíte případné vady na kráse. Stanovte si to jako závazné termíny v diáři.
Až si uvolníte ruce od zbytečných úkolů a činností, které může kompetentně převzít někdo jiný, to se vám to bude pracovat!

helena

Mgr. Helena Macková

Osobní kouč pro talent, kariéru a osobní štěstí
Personální konzultant pro firemní změny

Kam dál? Vyberte co je vám nejbližší

Koučink, osobní rozvoj

Váš potenciál - naplňujete ho? Co kdyby pozitivní změny ve vašem životě probíhaly rychleji, efektivněji? Pořádný nádech a... pojďte se mnou odstranit bloky a nastartovat potřebné změny. Bude to intenzivní, ale zábavné a “téměř bezbolestné”!

VÍCE INFORMACÍ

Personalistika

Potřebujete (pře)nastavit firemní kulturu nebo organizační strukturu se vším všudy? Důkladný personální audit, postavit do latě personální procesy, vyladit komunikaci napříč celou firmou, zefektivnit pohovory, vyjasnit kompetence a klíčové pozice?

VÍCE INFORMACÍ

Školení

Nestůjte sami sobě v cestě - zapracujte na sebevědomí, sebepřijetí, na vztazích s ostatními. Leadership, ženský leadership, firemní kultura, personalistika v praxi… zapracujeme na tématu dle vaší volby - pokud se nebojíte být opravdu sami sebou.

VÍCE INFORMACÍ