Zadání
Cílem projektu byl personální audit ve výrobní společnosti se zaměřením na oddělení kvality. Účelem personálního auditu bylo zjistit, jak si firma stojí ve smyslu schopnosti přejít na další (vyšší) úroveň a její rozšíření a „modernizaci“. Výstupem personálního auditu bylo doporučení – návrh řešení jak postupovat, aby bylo dosaženo rozvoje společnosti.
Popis firmy
- česká výrobní společnost dodávající komponenty pro mezinárodní automobilový průmysl
- počet zaměstnanců: cca 300
V auditu jsem se zaměřila na:
- pracovní náplň jednotlivců (obsah, role, kompetence, zodpovědnosti)
- komunikaci uvnitř celé firmy a oddělení, i směrem ven (kolektiv – jak probíhá sounáležitost a komunikace, rozdělení rolí)
- pracovní procesy (v kontextu přetíženosti)
- firemní kulturu, alias loajalitu zaměstnanců ke značce firmy a celkovou atmosféru
Průběh projektu
Zpočátku byl projekt velmi náročný. Výchozí stav: mnoho lidí / mnoho názorů, převládající emoční frustrace.
Analýzu (rozbor společnosti z hlediska personálního řízení) jsem proto rozbila na “personální atomy” – na ně se podívala ze všech úhlů a získala relevantní obraz firemní situace a všech možností. I když byl fokus personální audit zacílen na oddělení kvality, bylo tedy nutné nejprve zjistit kontext celé společnosti a vazbu jednotlivých oddělení právě na oddělení kvality.
Metodologie – jak jsem postupovala
- situační analýza a strukturovaný rozhovor se všemi THP zaměstnanci
- SWOT analýza
- zpracování firemních personálních materiálů jako jsou popisy práce, kompetenční tabulky, procesní mapy, práce s daty ohledně přesčasů a fluktuace
Výsledky z těchto rozhovorů a materiálů jsem zaznamenala do:
- SWOT analýzy, kterou jsem použila z toho důvodu, že nejlépe ukazuje vnitřní a vnější faktory, které ovlivňují úspěšnost společnosti a oddělení.
Klíčové bylo definovat silné a slabé stránky uvnitř, tedy v čem je organizace (nebo její část) dobrá a v čem slabší. Stejně tak bylo důležité znát klíčové příležitosti a hrozby, které se nacházejí v okolí, tedy ve vnějším prostředí.
- a vybraných kapitol: Informace ze strukturovaných rozhovorů
Všechny faktory jsem zanalyzovala a z každé části vyvstaly otázky k řešení. Na každou otázku jsem zvlášť odpověděla a následně skládala mozaiku dohromady. V zásadě jsem se podívala na problém z úhlu 360.
Následné odpovědi se daly kategorizovat na:
- společného jmenovatele příčin, které brání snadnějšímu dosažení rozvoje společnosti
- společný (sdílený) pohled na problémy ve společnosti ze tří stran, a to z pohledu: 1) vedení společnosti, 2) zaměstnanců, 3) nezávislé třetí strany (konzultanta)
Na základě těchto zjištěných informací jsem připravila návrh, jak je možné připravit společnost na to, aby dosáhla svého vytyčeného cíle.
Závěry, výsledek
Zjištění z personálního auditu bylo nakonec pro všechny překvapující a pro většinu dokonce až šokující. Tím, že jsem v zásadě celou firmu – co se týče personálního řízení – rozbila na jednotlivé atomy a ty následně seskládala do mozaiky, prvotní dojmy se na konci ukázaly v naprosto jiném světle.
Doporučení
Na základě zjištění personálního auditu jsem připravila akční plán zahrnující jednotlivé kroky pro budoucí (personální) fungování společnosti. Naše spolupráce v konzultační rovině trvá dál a firma úspěšně postupuje.
Časová osa – tři fáze
(= celkem 2 měsíce intenzivní práce)
Tlačí vás bota v HR, potřebujete nezávislý pohled profesionála?