Tady se nedá dýchat …

Jak zvýšit angažovanost zaměstnanců ve firmě a omezit zvyšující se fluktuaci? Co dělat, když je třeba rozmluvit tým a rozproudit komunikaci mezi týmem a vedením?

Zadání bylo přímočaré

„Podívej se na tým, co by šlo udělat lépe, a přines návrhy na zlepšení.“

V průběhu vstupní analýzy jsem zjistila, že se v kanceláři „špatně dýchá,“ zaměstnancům klesá motivace a ve skutečnosti nefunguje komunikace mezi zaměstnanci a vedením (i když „na oko“ ano).

Otevřít okna se dá všude…

… i u celosvětového výrobce a dodavatele maleb, nátěrů a speciálních materiálů. Místem pro moji misi bylo personálního oddělení sdílených služeb (HR SSC), které zajišťuje denní personální agendu a operativu pro své interní zákazníky, tj. pro všechny své země v rámci EMEA regionu. Mezi hlavní interní zákazníky patřili personální manažeři (HRBP = HR Business Partners) v jednotlivých zemích.

Tým vynikal jazykovou vybaveností a převládající ochotou vyhovět druhým. Na druhé straně byla mezi členy týmu cítit rozmrzelost nad poskytováním servisu zákazníkům, u kterých chyběla adekvátní odezva za nasazené úsilí. Celkové atmosféře v týmu škodila také tichá nevole proti novým interním opatřením a s ní související „šeptanda“. Veřejně se nesdělovalo nic, protože „beztak se s tím nedá nic dělat“.

Co „šlo hlavou“

  • Vedení: „Vše je v pořádku, tak proč nám odchází lidi?“
  • Zaměstnanci: „Vedení pořád něco vymýšlí, jsme tady jako pod dozorem. Nevěří nám a chtějí nás víc a víc kontrolovat. Má to tady sestupnou tendenci.“
  • Mně: „Na venek to vypadá hezky, ale nedá se tady dýchat.“

3 kroky ke zvýšení motivace zaměstnanců

Postup je následující:

1. Detailní analýza celého oddělení, což předpokládá:

  • Získání důvěry, což ze začátku nebylo úplně jednoduché. Každopádně – když pochopili, že mi jde upřímně o společnou věc, dozvěděla jsem se klíčové informace pro další postup
  • Rozmluvení týmu
  • Velmi otevřené rozhovory s jednotlivými členy týmu – individuálně
  • Otevřené diskuze s jednotlivými týmy

2. Zapojit všechny zúčastněné strany do řešení, tj.

  • Poskytnout naprosto otevřenou a upřímnou zpětnou vazbu vedení, co se děje (bez příkras)
  • Transparentně komunikovat s týmem a vyzvat jej k zapojení do dění ve smyslu: „pojďme společně vymyslet, jak to změnit.“

3. Řešení

  • Vypracovat akční plán – a to jak na základě analýzy požadavků zaměstnanců, tak na základě požadavků vedení – to vše s ohledem na firemní kulturu a strategii řízení. Cílem plánu bylo povzbudit angažovanost zaměstnanců k aktivnímu ovlivňování vlastních pracovních podmínek – jako např.:
    • Home office a jeho pevná pravidla
    • Pevná a pružná pracovní doba – servisní hodiny
    • Zjednodušení reportovacího systému
  • Plán realizovat ihned po odsouhlasení vedením (zde je klíčová rychlá reakce)

Časová osa realizace

  • Vstupní analýza a zpětná vazba vedení: 1-2 měsíce
  • Návrh řešení „jak zvýšit motivovanost/angažovanost týmu“ v rámci firemních možností: do 1 měsíce
  • Realizace: ihned po odsouhlasení (plná do 3 týdnů od schválení)

blank

Jak to dopadlo

Úkolem bylo navrhnout řešení, které posune tým dopředu. Analýza ukázala, že je potřeba zvýšit motivovanost týmu, uvolnit ze strany vedení pravidla, která omezovala zaměstnance v jejich „svobodném jednání“ a všeobecně rozproudit otevřenou diskuzi na téma „co lze udělat, aby to bylo v práci lepší“.

Chce to odhodit své „strachy“

Podařilo se – a to oběma stranám. Klíč k úspěchu představovalo zavedení otevřené a podnětné diskuze mezi zaměstnanci a vedením – a naopak. Zaměstnanci pochopili, že pokud chtějí, aby se něco změnilo, je potřeba i z jejich strany komunikovat otevřeně, začít svému vedení důvěřovat a sdělovat mu své názory jasně a přímo. Vedení naopak překvapilo, co si zaměstnanci skutečně myslí. Díky mojí analýze také pochopilo, jaké vzorce myšlení za tehdejšími problémy stály, a uvědomilo si, jak se proměnil soudobý trh práce. Společnými silami (společnou otevřenou komunikací) se podařilo najít konkrétní řešení v podobě série uvolněných pracovních podmínek.

Výsledkem byla změna „mindsetu“ týmu, otevřenější komunikace na obou stranách, posílení loajality zaměstnanců a otevření očí, že zaběhlé stereotypy měnit lze. Sousloví „historické důvody“ je lepší poslat „k šípku.“

blank

Představuje i pro vás zvýšení angažovanosti a motivace týmu problematiku, se kterou nevíte, jak pohnout dál? Je zvyšující se fluktuace zaměstnanců vaší „noční můrou“?

Přestaňte si lámat hlavu, co s tím. Profesionální pohled zvenku dokáže objevit nečekané souvislosti a nabídnout jednoduchá a přitom efektivní řešení – zvedněte sluchátko (odkaz do kontaktů) a domluvte si se mnou osobní schůzku.

 

Jsem připravena vám pomoci

Líbil se vám článek? Podělte se s přáteli:
helena

Mgr. Helena Macková

Osobní kouč pro talent, kariéru a osobní štěstí
Personální konzultant pro firemní změny

Další články — případové studie z firem

Ve firmě vládne podivná nálada, nedaří se plnit dlouhodobé cíle, nastavené procesy se zdají být neefektivní, nebo zcela nefunkční, a vy nevíte proč? Tým je demotivovaný, neagnažovaný, unavený, chybí šťáva, energie a přemýšlíte co s tím? Firma rychle a nebo najednou vyrostla. Zaběhnutý systém práce/ běh firmy nějak nestačí, nevyhovuje. Jenže co a jak změnit? Máte hodně nebo málo lidí? A jsou to správní lidé na správných místech?

Rozhodli jste se pro personální audit ve firmě? Využijte přehledný a krátký návod, jak se v něm neztratit, na co si dát pozor, a jak výsledek interpretovat.

Vedení firmy a lidí je v zásadě jednoduché. Stačí si udělat jasno ve 4 základních věcech. Jak tohle uděláte, řízení lidí najednou půjde jakoby samo od sebe, motivace zaměstnanců půjde nahoru.

Vedení si stěžuje, že se lidé nechtějí vzdělávat, nezajímají se o novinky v oboru. A zaměstnanci zas říkají, že nemají podmínky a čas pro rozvoj. Výmluvy!

Kam dál? Vyberte co je vám nejbližší

Koučink, osobní rozvoj

Váš potenciál - naplňujete ho? Co kdyby pozitivní změny ve vašem životě probíhaly rychleji, efektivněji? Pořádný nádech a... pojďte se mnou odstranit bloky a nastartovat potřebné změny. Bude to intenzivní, ale zábavné a “téměř bezbolestné”!

VÍCE INFORMACÍ

Personalistika

Potřebujete (pře)nastavit firemní kulturu nebo organizační strukturu se vším všudy? Důkladný personální audit, postavit do latě personální procesy, vyladit komunikaci napříč celou firmou, zefektivnit pohovory, vyjasnit kompetence a klíčové pozice?

VÍCE INFORMACÍ

Školení

Nestůjte sami sobě v cestě - zapracujte na sebevědomí, sebepřijetí, na vztazích s ostatními. Leadership, ženský leadership, firemní kultura, personalistika v praxi… zapracujeme na tématu dle vaší volby - pokud se nebojíte být opravdu sami sebou.

VÍCE INFORMACÍ