Zadání bylo přímočaré
„Podívej se na tým, co by šlo udělat lépe, a přines návrhy na zlepšení.“
V průběhu vstupní analýzy jsem zjistila, že se v kanceláři „špatně dýchá,“ zaměstnancům klesá motivace a ve skutečnosti nefunguje komunikace mezi zaměstnanci a vedením (i když „na oko“ ano).
Otevřít okna se dá všude…
… i u celosvětového výrobce a dodavatele maleb, nátěrů a speciálních materiálů. Místem pro moji misi bylo personálního oddělení sdílených služeb (HR SSC), které zajišťuje denní personální agendu a operativu pro své interní zákazníky, tj. pro všechny své země v rámci EMEA regionu. Mezi hlavní interní zákazníky patřili personální manažeři (HRBP = HR Business Partners) v jednotlivých zemích.
Tým vynikal jazykovou vybaveností a převládající ochotou vyhovět druhým. Na druhé straně byla mezi členy týmu cítit rozmrzelost nad poskytováním servisu zákazníkům, u kterých chyběla adekvátní odezva za nasazené úsilí. Celkové atmosféře v týmu škodila také tichá nevole proti novým interním opatřením a s ní související „šeptanda“. Veřejně se nesdělovalo nic, protože „beztak se s tím nedá nic dělat“.
3 kroky ke zvýšení motivace zaměstnanců
Postup je následující:
1. Detailní analýza celého oddělení, což předpokládá:
- Získání důvěry, což ze začátku nebylo úplně jednoduché. Každopádně – když pochopili, že mi jde upřímně o společnou věc, dozvěděla jsem se klíčové informace pro další postup
- Rozmluvení týmu
- Velmi otevřené rozhovory s jednotlivými členy týmu – individuálně
- Otevřené diskuze s jednotlivými týmy
2. Zapojit všechny zúčastněné strany do řešení, tj.
- Poskytnout naprosto otevřenou a upřímnou zpětnou vazbu vedení, co se děje (bez příkras)
- Transparentně komunikovat s týmem a vyzvat jej k zapojení do dění ve smyslu: „pojďme společně vymyslet, jak to změnit.“
3. Řešení
- Vypracovat akční plán – a to jak na základě analýzy požadavků zaměstnanců, tak na základě požadavků vedení – to vše s ohledem na firemní kulturu a strategii řízení. Cílem plánu bylo povzbudit angažovanost zaměstnanců k aktivnímu ovlivňování vlastních pracovních podmínek – jako např.:
- Home office a jeho pevná pravidla
- Pevná a pružná pracovní doba – servisní hodiny
- Zjednodušení reportovacího systému
- Plán realizovat ihned po odsouhlasení vedením (zde je klíčová rychlá reakce)
Časová osa realizace
- Vstupní analýza a zpětná vazba vedení: 1-2 měsíce
- Návrh řešení „jak zvýšit motivovanost/angažovanost týmu“ v rámci firemních možností: do 1 měsíce
- Realizace: ihned po odsouhlasení (plná do 3 týdnů od schválení)
Jak to dopadlo
Úkolem bylo navrhnout řešení, které posune tým dopředu. Analýza ukázala, že je potřeba zvýšit motivovanost týmu, uvolnit ze strany vedení pravidla, která omezovala zaměstnance v jejich „svobodném jednání“ a všeobecně rozproudit otevřenou diskuzi na téma „co lze udělat, aby to bylo v práci lepší“.
Výsledkem byla změna „mindsetu“ týmu, otevřenější komunikace na obou stranách, posílení loajality zaměstnanců a otevření očí, že zaběhlé stereotypy měnit lze. Sousloví „historické důvody“ je lepší poslat „k šípku.“
Přestaňte si lámat hlavu, co s tím. Profesionální pohled zvenku dokáže objevit nečekané souvislosti a nabídnout jednoduchá a přitom efektivní řešení – zvedněte sluchátko (odkaz do kontaktů) a domluvte si se mnou osobní schůzku.